چرا روغن حیوانی کرمانشاهی بالاترین کیفیت را دارد؟


مقدمه
روغن کرمانشاهی یکی از روغن های بسیار مطلوب در ایران به ویژه در استان کرمانشاه است. ما بر آن شدیم تا تفاوت روغن کرمانشاهی و سایر روغن‌ها و چربی‌های رژیمی را بررسی کنیم.
روغن حیوانی چیست؟
همه‌ی ما تا کنون نام روغن حیوانی را شنیده‌ایم و با خواص و مزایایی که این روغن برای بدن انسان به ارمغان می‌آورد، آشنایی داریم. روغن حیوانی از کره گاو یا گوسفند به دست می‌آید. به این ترتیب که افراد کره را از شیر گاو یا گوسفند و روغن حیوانی را از کره به دست می‌آورند. در روش سنتی تولید روغن حیوانی، ابتدا شیر را در مشک مخصوص می‌ریزند و تکان می‌دهند تا گلوله‌های موجود در کره از آن جدا شود. سپس کره را روی حرارت قرار می‌دهند تا آب موجود در آن تخلیه شده یا به عبارتی گرفته شود. در نهایت عصاره این کره گرفته می‌شود و پس از سرد شدن، به روغن حیوانی تبدیل می‌شود. بنابراین روغن حیوانی می‌تواند در اقصی نقاط جهان تولید شده و وجود داشته باشد.
تفاوت روغن کرمانشاهی با روغن گوسفندی چیست؟
همانطور که گفته شد هر جا دام وجود داشته باشد، روغن حیوانی هم وجود دارد چرا که این روغن را با استفاده از شیر گاو و گوسفند می‌سازند. روغن کرمانشاهی نیز در واقع همان روغن حیوانی است که با توجه به مرغوبیت خود، به نام کرمانشاه سند خورده است.
کرمانشاه در گذشته و حتی در زمان حال در مسیر کربلا و زائران امام حسین بوده است. همچنین در قدیم این شهر در امتداد جاده ابریشم بوده ابریشم است و راه ارتباطی اصلی بین اکباتان و بین النهرین بوده است. این شهر به دلیل موقعیت استراتژیک خود، همواره جمعیت قابل توجهی در فلات غربی ایران در خود جای داده و یکی از شهرهای توریستی محسوب می‌شود. به همین دلیل پیشه اصلی کرمانشاهی‌ها از دیرباز تا کنون، انجام کارهای خدماتی از جمله تهیه غذای ناب و شیرینی‌های بینظیر و خوش طعم برای گردشگران و مسافران بوده است. از سوی دیگر به دلیل وجود دره زاگرس در بخشی از این استان، مراتع طبیعی زیادی در کرمانشاه و اطراف آن وجود دارد و دامداری و دامپروری همواره در این استان رونق داشته است.
طعم روغن حیوانی بهتر است یا روغن حیوانی کرمانشاه؟
طعم روغن حیوانی به شدت به شیر اصلی آن بستگی دارد. با توجه به شرایط ذکر شده و علف‌های معطر مراتع کرمانشاه، طعم و مزه شیر و گوشت این منطقه با تمام مناطق ایران و حتی کل جهان متفاوت است. به همین دلیل روغن حیوانی تولید شده در کرمانشاه نسبت به سایر مناطق عطر و طعم بسیار خاصی دارد. این امر باعث شده تا مردم کرمانشاه از موقعیت استراتژیک استان خود استفاده کنند و روغن حیوانی را به عنوان روغن کرمانشاه به کل ایران معرفی کنند. پس نتیجه می‌گیریم که روغن حیوانی همان روغن کرمانشاهی است با این تفاوت که روغن کرمانشاهی روغن حیوانی است که از شیر گاو و گوسفند پروش یافته دشت‌ها و مراتع استان کرمانشاه تهیه می‌شود و دارای عطر و طعم بی نظیری است. اسامی برخی از مردم عشایر استان کرمانشاه که تولیدکنندگان محلی روغن حیوانی بوده‌اند و روغن حیوانی آن‌ها زبانزد تمامی مردم ایران است، عبارتند از: ایل زنگنه، ایل سنجاب، ایل کلهر، ائل بالوند، زردلان، ایل ثلاث باباجانی، ایل قلخانی، ایل جاف، ائل کرند مرخصی و …
با این اوصاف می‌توانیم بگوییم که روغنی که در خود کرمانشاه تولید می‌شود، نسبت به سایر روغن‌ها برتری دارد. این روغن که عمدتا به سر تا سر کشور ارسال می‌شود، در دو نوع اصل و تقلبی در بازار وجود دارد که شما عزیزان هنگام خرید باید به این امر توجه داشته باشید.
چگونه می توان روغن کرمانشاهی اصل را تهیه کرد؟
متاسفانه بسیاری از برندهای معروف با وجود اینکه کارخانه‌هایشان خارج از کرمانشاه است (برندهایی که در هشتگرد، کرج یا خارج از کرمانشاه کارخانه دارند) با نام روغن کرمانشاه روغن تولید می‌کنند. ما حتی برندهای تولید کننده روغن حیوانی در استان کرمانشاه داریم که از نام روغن کرمانشاهی استفاده می‌کنند و محصول ناخالص به مشتری می‌دهند که باعث می‌شود تصور مشتری از روغن کرمانشاهی خدشه دار شود. به همین منظور یک استارتاپ (کسب و کار اینترنتی) از کرمانشاه (به نام فروشگاه حاج علی اشرف شکر ریز) در این منطقه راه اندازی شد تا روغن اصیل و گواهی شده کرمانشاه را به دست مصرف کنندگان برساند. این استارتاپ با استقبال زیادی از مردم مواجه شد. در مرحله بعد فروشگاه اینترنتی جداگانه مخصوص روغن حیوانی با برند روغن حیوانی راه اندازی شد و هم اکنون بهترین و با کیفیت ترین محصولات را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد. شما عزیزان می‌توانید بهترین روغن کرمانشاهی را فقط و فقط از طریق سایت ما خریداری کنید.
نتیجه‌گیری
این مطالعه نشان داد که امروزه روغن‌های حیوانی در اکثر مناطق کشور ما تولید می‌شوند اما بسیاری از افراد تمایل دارند که از روغن کرمانشاهی استفاده کنند. این روغن‌ها با توجه به مزایای فراوانی که دارند و با توجه به این که از شیر تازه‌ی دام‌های کرمانشاه تولید می‌شوند، با مزاج مشتریان سازگارتر هستند اما متاسفانه افراد نمونه‌های تقلبی را به جای روغن اصل کرمانشاهی جا می‌زنند و از این طریق از اعتماد مردم سوء استفاده می‌کنند. حال آن که شما می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین روغن‌های حیوانی را از طریق همین سایت خریداری کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *