تاریخچه نان برنجی


تاریخچه نان برنجی

یکی از بهترین و اصیل‌ترین شیرینی‌هایی که مهم‌ترین سوغات کرمانشاه هم شناخته شده است ، نان برنجی می‌باشد. این شیرینی که شهرتی جهانی دارد، همواره محبوب دوستداران شیرینی بوده است و هم اکنون نیز به صورت گسترده از سوی مردم تقاضا می‌شود. عطر وسوسه انگیز و ذائقه‌ی خوش این شیرینی باعث شده است که بسیاری از افراد به راحتی از کنار آن نگذرند و برای خود و اهل خانواده‌ی خود، آن را خریداری کنند. محال است که شما تا کنون نام شیرینی نان برنجی را نشنیده باشید. برای آن دسته از افرادی که دوست دارند تاریخچه‌ی این شیرینی را بدانند باید بگوییم که قدمت نان برنجی به ۱۵۰ سال پیش باز می‌گردد. با ما در ادامه همراه باشید تا شما را یا نام برنجی آشنا کنیم.

نان برنجی، سوغات اصیل کرمانشاه

کرمانشاه همواره به تولید انواع شیرینی‌های مرغوب از جمله کاک و نان برنجی و نان خرمایی در انواع مختلف مشهور بوده است. نان برنجی کرمانشاه که با استفاده از آرد برنج، زرده تخم مرغ، گلاب، پودر هل سبز، نمک، خرفه، زعفران و ‌موادی از این قبیل تولید می‌شود، یکی از شیرینی‌هایی است که بوی آن می‌تواند برای هر کسی دیوانه کننده باشد. در ضمن در تولید این شیرینی از روغن اعلای کرمانشاهی یا همان روغن حیوانی استفاده می‌شود که می‌تواند میزان دلچسب بودن شیرینی نان برنجی را بیشتر و بیشتر کند‌.

قدمت تاریخی نان برنجی

شاید شما هم جزو افرادی باشید که کنجکاو به دانستن تاریخچه نان برنجی هستید. این شیرینی خوش طعم و خوش مزه دارای قدمتی ۱۵۰ ساله است و تولید آن به دوران قاجار بر می‌گردد. در گذشته‌های خیلی دور به دلیل این که‌ کرمانشاه بر سر راه جاده‌ی ابریشم قرار داشت و بسیاری از مسافران و کاروانیان از این مسیر می‌گذشتند، مردم این شهر به این فکر افتادند که نوعی شیرینی را تولید کنند تا بتوانند قوت مسافران را افزایش دهند. آن‌ها با ترکیب چند ماده‌ی دم دستی مثل آرد برنج و روغن و … این شیرینی محبوب را به وجود آوردند و از آن پس هم تا  کنون تولید این شیرینی ادامه داشته است. به نقل از برخی از افراد مسافرین خسته از این شیرینی تغذیه می‌کردند تا نیروی جسمی خود را افزایش دهند. علاوه بر این، آن‌ها این شیرینی را خریداری می‌نمودند که برای خانواده و دوستان خود هم سوغات ببرند چرا که نان برنجی جزو شیرینی‌های ماندگار و فاسد نشدنی بود که می‌توانست بیش از یک ماه با مسافران همراه باشد. به همین دلیل آوازه‌ی این شیرینی در دوران قاجار در تمامی شهرهای ایران به گوش می‌رسید و هر کسی خواهان آن بود که از این نان‌های برنجی استفاده کند. نان برنجی انواع مختلفی دارد:

  • نان برنجی ساده
  • نان برنجی زعفرانی

خواص نان برنجی

از تاریخچه نان برنجی کرمانشاهی که بگذریم، با خواص مختلف این شیرینی برای بدن مواجه می‌شویم. امروزه اغلب افرادی که بدن ضعیفی دارند یا از کاهش وزن رنج می‌برند، به صورت گسترده از نان برنجی استفاده می‌کنند. این شیرینی با کالری خود سبب تجمع چربی در بدن افراد لاغر می‌شود و می‌تواند تا حد زیادی در افزایش وزن آن‌ها نقش داشته باشد.  علاوه بر این، طبع گرم شیرینی نان برنجی باعث شده است که رحم تقویت شود، روده‌ها از هر گونه عفونت پاکسازی شوند، پوست سلامت خود را به دست بیاورد و قلب در بدن انسان از هر گونه بیماری دور بماند. از دیگر خواص این شیرینی می‌توانیم به وجود تخم خرفه که سبب تصفیه‌ی خون و رفع مشکل در سیستم‌های داخلی بدن می‌شود، اشاره کنیم.

البته این را بدانید که نباید در خوردن این شیرینی زیاده روی کنید چرا که اگر قند خون داشته باشید و یا اگر کبد شما چرب باشد، ممکن است روغن موجود در نان برنجی سبب عود کردن این بیماری‌ها شود. در مواردی هم افرادی که بدن حساسی دارند، پس از استفاده از نان برنجی دچار تهوع شده‌اند. بنابراین در مصرف این شیرینی‌ها احتیاط کنید.

خصوصیات نان برنجی خوب

تاریخچه‌ی پربار نان برنجی به خوبی گویای این است که این شیرینی بدون نقص و پرطرفدار است اما شما به هنگام خرید باید به برخی از نکات مهمی که در این رابطه وجود دارند توجه داشته باشید تا در نهایت بتوانید بهترین نان برنجی را خریداری کنید. شما می‌توانید از این شیرینی در اعیاد و مناسبت‌های مختلف بهره ببرید و در کنار چای و انواع نوشیدنی‌ها از آن استفاده کنید. یکی از خصوصیت نان برنجی خوب این است که طعم و مزه‌ی تازه دارد. علاوه بر این، نان برنجی‌های مرغوب نان برنجی‌هایی هستند که در ساختار آن‌ها از روغن حیوانی به جای روغن‌های جامد استفاده می‌شود.

یکی از نکات دیگر در این زمینه، نوع بسته بندی و زیبایی طراحی آن است. اکثر افرادی که اقدام به خرید نان برنجی کرمانشاه می‌کنند، از این شیرینی به عنوان سوغات استفاده می‌نمایند که در این صورت داشتن ظاهری شکیل و زیبا می‌تواند برای مخاطب هم بسیار مطلوب باشد. به همین دلیل اگر شما از ما را خرید کنید، از بسته‌های کادویی زیبا و طراحی‌های مدرن و جدید ما بهره‌مند می‌شوید و می‌توانید شیرینی نان برنجی را برای هر کاری( کادو دادن، سوغاتی، استفاده در مراسمات مختلف) مصرف کنید. این را هم بدانید که شیرینی نان برنجی باید بوی خوبی داشته باشد و از نظر ظاهری هم به رنگ زرد کم رنگ باشد تا مرغوبیت آن ثابت شود‌ حال آن که تمامی محصولات و بسته بندی‌های حاج علی اشرف شکر ریز از این ویژگی برخوردار شده‌اند.

بهترین مرکز فروش نان برنجی کرمانشاه، عرضه مستقیم از کرمانشاه

اگر به شهر کرمانشاه بروید و در جستجوی نان برنجی باشید، بدون شک در تمامی فروشکاه‌های سطح کرمانشاه این شیرینی را یافت خواهید کرد اما امروزه برای این که افراد بتوانند به راحتی از این شیرینی‌ها با همان مرغوبیت و تازگی استفاده کنند، نمایندگی‌‌هایی مثل نمایندگی ما به وجود آمده است که فعالیت آن در شهر تهران به صورت گسترده است.  نمایندگی حاج علی اشرف شکر ریز در شهر تهران نه تنها انواع نان برنجی‌های زعفرانی و نان برنجی‌های ساده و … را به شما عزیزان عرضه می‌کند بلکه سایر سوغات کرمانشاه را نیز به صورت مستقیم از این شهر وارد می‌کند و آن را با قیمتی مناسب به مشتریان عرضه می‌دارد. کیفیت این محصولات بسیار بالا است و مزه‌ی آن‌ها هم حرف ندارد. پس چه انتخابی بهتر از فروشگاه ما؟!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *